دل نوشته

دل نوشته

...آسمان ، چشم آبی خداست ، نگران همیشۀ من و تو
دل نوشته

دل نوشته

...آسمان ، چشم آبی خداست ، نگران همیشۀ من و تو

روابط زن و مـرد ایـرانی در آسـتانه تـحول اجـتماعی


تحول عظیم اجتماعی در ایران چالشی به مراتب بزرگتر از بحران رابطه با آمریکا است. 
کوچک‌شدن خانواده‌ها، افزایش میزان طلاق، کاهش ازدواج و ورود زنان به بازار کار چهره جامعه را برای همیشه تغییر خواهد داد. 
همه آمارهایی که این روزها منتشر می‌شوند، حکایت از تحول عظیم اجتماعی دارند. جامعه شناسان می‌گویند تغییراتی که امروز جامعه ایران شاهد آن است، برای همیشه چهره ایران را تغییر خواهد داد. تغییراتی که چندان هم خوشایند یک جامعه اسلامی نیست...


  کوچک شدن خانواده‌ها


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org

خانواده‌های ایرانی دیگر به بزرگی گذشته نیستند. خانواده‌های تشکیل شده از حیث تعداد اعضا دچار تغییر و تحول بنیادی شده‌اند. حرکت خانوار ایرانی از ۵ و ۶ نفره در دهه ۶۰ و اوایل هفتاد به‌سوی ۲ و ۳ در اواخر دهه ۸۰ و اوایل دهه ۹۰ نشان از تعریف جدید ایرانیان از خانواده دارد. دست‌خط مشکلات اقتصادی، زندگی شهری و میزان تحصیلات در این تعریف بوضوح دیده می‌شود.


وضعیت خانواده در مناطق روستایی
گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org

در گذشته خانواده‌های روستایی به حیث نیاز به نیروی کار بزرگتر از خانواده‌های شهری بودند. در سال‌های گذشته خانواده‌های روستایی نه تنها کوچک شده‌اند، بلکه به قول محسن رضایی، روستاها به خانه سالمندان تبدیل شده‌اند. بسیاری از روستاییان جوان به‌خصوص در مناطق مرکزی ایران به شهرها مهاجرت کرده‌اند.


بزرگ‌شدن کودکان بدون پدر و مادر در روستاها
گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.net

در بسیاری از مناطق روستایی به‌خصوص روستاهای نزدیک به شهرها، مردان و زنان برای یافتن کارهای فصلی راهی شهر می‌شوند و کودکان نزد پدر و مادربزرگ می‌مانند. چنین وضعیتی در کنار مشکلات عاطفی، گسست‌های خانوادگی را نیز به همراه دارد.


کاهش ازدواج
گروه اینترنتی پرشیـن استار | www.Persian-Star.org

روند کاهش ازدواج در حالی که از سال ۱۳۹۰ برای نخستین بار رشد منفی نشان داد در سال ۹۱ نیز ادامه یافت. ازدواج در سال ۹۱ به میزان منفی ۱ / ۵ درصد رسید که این نسبت در نقاط روستایی ۹ / ۵ درصد بوده است.


افزایش سن ازدواج
گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org

مشکلات اقتصادی بویژه بیکاری شدید در میان جوانان و تغییرات ارزشی و هویتی جوانان باعث بالارفتن سن ازدواج به بعد از ۲۵ سالگی شده است. به گفته مدیر کل دفتر اطلاعات و آمار جمعیتی سازمان ثبت احوال سهم ازدواج‌های بالای ۳۵ سال برای مردان و بالای ۳۰ سال برای زنان در محدوده زمانی سال‌های ۸۴ تا ۹۱ دوبرابر شده است.


مشکل بازتولید ساختارهای سنتی
گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org

ساختارهای سنتی ازدواج مثل هزینه‌های سرسام‌آور جشن‌های عروسی و عقد، مهریه‌های کلان، جهیزیه سنگین، دخالت فعال خانواده‌ها در همسریابی، عمده شدن مولفه‌های مادی و اقتصادی در کنار مشکلات اقتصادی همچون عدم کفایت درآمد برای تشکیل خانواده، بیکاری و هزینه سنگین مسکن و افزون بر آن خدمت سربازی که بر سن ازدواج پسران می‌افزاید باعث شده تا ساختارهای سنتی با مشکل بازتولید روبرو شوند.


افزایش طلاق
گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org

در طی سال‌های ۱۳۸۳ تا ۱۳۹۰ در مجموع ۸۶۸ هزار و ۳۱۲ زوج در ایران از هم جدا شدند. میزان طلاق در سال ۹۱ نسبت به سال قبل ۶ درصد افزایش یافت.


دلائل افزایش طلاق
گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org

نتایج بررسی که سال ۹۰ بر روی هزار پرونده طلاق صورت گرفت حاکی است فقر مهارت‌های ارتباطی، عدم تناسب خصوصیات شخصیتی دختر و پسر، اختلالات بالینی، مشکلات اقتصادی، مشکلات جنسی، رفتارهای پرخطر مانند اعتیاد و دخالت‌های والدین از عوامل طلاق هستند.


طلاق عاطفی
گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org

یک نوع خانواده مبتنی بر نوعی طلاق نیز در دهه گذشته رشد زیادی داشته است. طلاق عاطفی به این معنا که زن و شوهر عملا از هم جدا هستند و هیچ رابطه‌ی عاطفی ندارند، اما به دلایل اجتماعی، اقتصادی و یا خانوادگی مثل حمایت از فرزندان با هم زندگی می کنند.


تغییر هویت‌زنان
گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org

نظام ارزشی زنان ایرانی علیرغم همه محدودیت‌ها در سال‌های گذشته تغییر کرده است. افزایش چشم‌گیر زنان تحصیل کرده نگاه آنان به شیوه زندگی سنتی را تغییر داده است. آنان دیگر حاضر نیستند علیرغم تحصیلات عالیه به کنج خانه رانده شوند.


زنان شاغل
گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.net

حضور زنان در بازارکار و کسب درآمد باعث استقلال مالی زنان بسیاری شده است. جامعه‌شناسان می‌گویند استقلال مالی زنان بر نقش و جایگاه آنان در درون نهاد خانواده تاثیر به‌سزایی دارد. از سوی دیگر استقلال مالی دختران شاغل حتی در روند انتخاب و یا عدم انتخاب همسر در سنین بین ۲۵ تا ۳۰ سال نیز دخیل است.


تحولی دیگر
گروه اینترنتی پرشیـن استـار | www.Persian-Star.org

افزایش ازدواج دختران با پسران کم سن و سال‌تر از خود تحولی جدید است. در ۷ / ۱۰ درصد ازدواج‌هایی که در سال ۹۱ در ایران ثبت شده، سن زن بیشتر از مرد است. جالب اینکه این تحول در روستاها نیز دیده می‌شود و حتی درصد آن از شهرها کمی بالاتر است. از کل ازدواج‌هایی که در نقاط روستایی صورت گرفته ۱۱ درصد از کل آمار را این ازدواج‌ها تشکیل می‌دهند.


خانواده‌های غیر قانونی
گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org

اکنون خانواده در ایران دیگر نهادی متشکل از مرد و زن نیست که عقدنامه‌ی شرعی و قانونی داشته باشند و زن مکلف به تمکین به شوهر باشد. در سال‌های اخیر دختران و پسران به زندگی با هم پرداخته‌اند و به هم تعهد عاطفی دارند، اما رسما ازدواج نکرده‌اند. این خانواده‌ها در ایران غیر قانونی هستند.


بحران فرهنگ مردسالار
گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org

اکنون انتظارات زوجین در خانواده ایرانی از یکدیگر در حال دگرگونی است. گسترش بی‌بازگشت و هر چه بیشتر اشتغال زنان این دگرگونی را بازهم بیشتر خواهد کرد. تغییر نوع روابط مرد و زن که به کاهش قدرت مرد در رابطه با زن انجامیده، فرهنگ مرد‌سالار و باورهای سنتی و دینی را بحرانی کرده است.

نظرات 3 + ارسال نظر
امیرعلی چهارشنبه 4 دی‌ماه سال 1392 ساعت 08:21 ب.ظ http://catia-education.rzb.ir/

سلام
امیدوارم که حالتون خوب باشه و اوقات به کامتون باشه
خواستم بهتون بگم مطالب وب سایتتون بی نظیر و جالبه
و در کل باید بگم که وبتون معرکس
شما هم به وب سایت من یه سر بزنید اگه موافق به تبادل لینک بودید خبرم کنید
من باز هم به شما سر میزنم
موفق باشید

سلام درود بر شما
ممنون امیرعلی جان
شما لطف داری...زنده باشی
باشه حتما..

هنگامه جمعه 6 دی‌ماه سال 1392 ساعت 12:19 ق.ظ

یونس چرا اینقده اینطوری آپ میکنی احساس میکنم ک ی مرد کاملی نه ی پسر جوووون

انگاری خیلی می اندیشی

درد جامعه است هنگامه خاله ...امیدوارم این متن رو کامل خونده باشی...
آره همینطوره...دوستامم همین حرفو بهم میگن..

هنگامه پنج‌شنبه 12 دی‌ماه سال 1392 ساعت 06:25 ق.ظ http://hengameharjomand.blogsky.com/

خوندم بخاطر همین میگم خیلی می اندیشی

خوشبحال دوستات ک ی همچین دوست روشنفکری دارن والابوخودا

مرسی
همشون فهمیده ان... لطف داری خاله

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد